5 tehnika, za korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanja

5 tehnika, za korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanja

Korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanjanije lak roditeljski zadatak! Sva deca su različita i treba izabrati baš onu tehniku za korigovanje poinašanja, koja će biti prava za vase dete.

Kako korigovati nepoželjna dečija ponašanja?

Uloga roditelja je da vaspitava svoje dete, da ga socijalizuje i da mu ponudi dobre modeleu tom pravcu. Roditelji treba da šire svoj repertoar tehnika za podsticanje željenih ponašanja, kao i korigovanja onih nepoželjnih tako što će postaviti deci granice. Da li je moguće izaći na kraj sa tim izazovima na konstruktivan način, uz uvažavanje ličnosti i osećanja dece?

Na prvom mestu je građenje odnosa sa decom, zasnovanih na poverenju, bliskosti, razumevanju.Kada imamo težnju da sa detetom gradimo kvalitetan odnos, onda nam pitanje granica ide lakše i prirodnije.

5 tehnika, za korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanja
Nikada nemojte pokazati da ne vladate situacijom!

Ako nepoželjna ponašanju kreću zbog uznemirenosti usled toga što dete nije naspavano, što je gladno ili umorno, tada je uglavnom  dovoljno da dete pomazimo, uzmemo u naručju, otpevamo pesmu ili ispričamo kratku priču, ponudimo hranu ako je gladno, i da umirimo dete.

Ovde nudimo nekoliko proverenih tehnika koje pomažu roditeljima da obave svoju roditeljsku ulogu u podršci detetu da učvrsti poželjna, a nepoželjna ponašanja koriguje.

1. Tehnika preusmeravanja pažnje

Kada se nepoželjno ponašanje deteta dešava, roditelj može da koristi tehniku  preusmeravanja nepoželjnog ponašanja. O čemu se radi?  Kada roditelj, koji najbolje poznaje svoje dete, primeti prve znakove razdražljivosti i umora kod svog deteta, preusmerava detetovu pažnju na neku drugu aktivnost.

5 tehnika, za korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanja
Igra je uvek lekovita!

2. Tehnika “najava”

Sledeća tehnika jeste najava. Ovu tehniku koristimo kada je važno da dete prekine prethodnu aktivnost i da mu najavimo sledeću. Na ovaj način će detetu biti lakše da podnese promenu, posebno ako se radi o aktivnostima kojih se teško odriče, kao npr. igra, neće burno reagovati i sarađivaće. Roditelji občno koriste neko zanimljivo sredstvo kao pomoć, npr. zvonce, puštanje muzike, neku tašunaljku, pesmicu, za koju deca znaju da kada krene da je vreme za neku aktivnost.

3. Tehnika “ignorišem”

U određenim situacijama u kojima se dete ponaša nepoželjno, dovoljno je da roditelj ignoriše takvo detetovo ponašanje. Dete kada dobije rodiiteljsku pažnju, pozitivnu kao i negativnu, često pojačava ovo ponašanje.

4. Tehnika “time out”, ili tehnika pravljenja pauze

Mnogim roditeljima je poznata tehnika time out ili tehnika pravljenja pauze. Primena ove tehnike podrazumeva da dete stavimo u situaciju da odmori onoliko minuta koliko ima godina. Važno je da roditelji ostanu mirni, da pokažu odlučnost u svom nastupu i krajnje dosledni u odluci da sprovedu nameru. Miran i odlučan roditelj je baza sigurnosti za dete, pa i u ovakvim situacijama. Ako dete nastavi sa neprihvatljivim ponašanjem, roditelj ponovo pokreće vreme. Posle pauze nije poželjno da roditelj nastavi da se ljuti, potrebno je biti usmeren na smirivanje situacije.

5 tehnika, za korigovanje nepoželjnih dečijih ponašanja
 Tehnika “time out” je poznata mnogim roditeljima i često je delotvorna

5. Tehnika Pravila – za korekciju nepoželjnog ponašanja dece

Sa starijom decom je preporučljivo zajedno definisati pravila, uključiti decu da daju predloge, ideje. Na isti način je važno dogovoriti posledice u situacijama kada se pravila ne poštuju. Na ovaj način će deca biti deo dogovora i odnosiće se odgovornije spram dogovorenoga. Porodica zajedno pravi spisak pravila i posledica. Kod male dece dovoljan su 2-3 pravila, a kod starijih do pet. Tokom perioda odrastanja predškolskog deteta pravila će se menjati kao što se menja i samo dete. Kako je “posao” deteta da probija granice i krši pravila, tako je zadatak roditelja da održi strpljenje i istrajnost, ali i razumevanje.

Deci su za pravilan razvoj potrebne roditeljske granice

Sagledavanje posledica i jasno postavljenih granica pomaže deci da preuzmu odgovornost za svoje ponašanje. Deci je potrebna podrška, kroz sve ove nabroajne tehnike, da zamene nepoželjna ponašanja prihvatljivim, to je proces dečijeg razvoja i sazrevanja. U ovom procesu uvek obraćamo pažnju na samo dete i odnos sa njim, a ponašanja korigujemo.

Dete treba da nauči da preuzme odgovornost za posledice ako ne poštuje dogovorena pravila. Važno je ne “spašavati” dete. Potrebno je dozvolite da se dese logične bezbedne posledice, ne činite stvari umesto deteta. Na primer u situaciji kada dete ne želi da pokupi igračke sa kojima se igralo, tada roditelj traži adekvatan način da to dete uradi, roditelj se može uključiti da pomogne, ali nikako da to uradi samo roditelj.

4.Tehnika “time out”, ili tehnika pravljenja pauze
Pohvalite uvek dete kada skupi svoje igračke

Kada dete koriguje ponašanje, pohvala je važna

Krajnje je važno da roditelji konstatuju i pohvale dete za svaku konkretnu pozitivnu promenu i korigovano ponašanje deteta. Zajedno sa detetom se dogovaramo šta će biti nagrada ukoliko se ispuni postavljeni cilj.

Uvek je važan dobar uzor

Kako deca oponašaju ponašanja odraslih, tako je neophodno važno da se bude dobar i pravi uzor svom detetui da podstičemo i druge u svojoj okolini da to čine. Naša osetljivost za kontekst odrastanja deteta koji je podešen detetu je odgovornost roditelja i drugih odraslih koji učestvuju u vaspitavanju deteta.

 

Psiholog/pedagog, psiholoski savetnik. Bavi se savetodavnim radom sa roditeljima dece do 7 godina, objavila i na stručnim skupovima predstavila značajan broj stručnih radova u vezi sa razvojem predškolske dece. Osnivač i predavač i art terapeut u Integrativnoj školi fraktala „Iskon“.
Preporučujemo vam...
Kinoa i amarant u ishrani beba i dece
Kinoa i Amarant u ishrani beba i dece
Kinoa i amarant u ishrani beba i dece su sve zastupljenije žitarice. Dobro je držati se tradicije, ali treba biti otvoren i za nove, zdrave i korisne namirnice u ishrani beba, dece i odraslih. Evo i zašto.Kinoa i amarant sve češće na trpeziU budućnosti možemo očekivati da se ove biljke…
Beba u 9. mesecu - Rast i razvoj bebe
Beba u 9. mesecu – Rast i razvoj bebe
Beba u 9. mesecu sve više ulazi u interakciju sa svojim okruženjem, pokazuje radoznalost. Privlače joj pažnju životinje i ljudi, pre svega deca.Rast – Beba u 9. MesecuU trećem tromesečju rast je i dalje intenzivan, ali se polako usporava u odnosu na prvih šest meseci. Tokom ovog perioda dete prosečno dobija…
Beba u 8. mesecu
Beba u 8. mesecu, kako podstaći razvoj?
Beba u 8. mesecu postaje izuzetno vezana za roditelje. Takođe, pokazuje strah od nepoznatog.Beba u 8. mesecu – RastRast bebe je i dalje intenzivan, ali se polako usporava u odnosu na prvih šest meseci. Tokom ovog perioda dete prosečno dobija 15 grama dnevno, tako da je mesečno napredovanje oko 450gr. Rast…