Govor od 4. do 5. Godine Deteta

Razvoj govora od četvrte do pete godine

Šta dete od četvrte do pete godine sve zna da ispriča, razume i opiše? Dete ovog uzrasta  ima raspon aktivnog rečnika od 1500 do 3000 reči.

Kako sam samo veliki imam svoje mišljenje o raznim stvarima!

Uviđanje perspektive durgih je ključno za uspešnu komunikaciju i socijalnu interakciju, a ova veština se razvija u uzrastu između četvrte i pete godine.  Vaše dete slobodno, bez straha razgovara sa drugarima, odraslima, prepričava događaje, gde, šta, kako,  takva pitanja za njega ne predstavljaju problem. Prisutnost socijalne responzivnosti je ključ za razvijanje harmoničnih odnosa sa drugima i na ovu veštinu treba obratiti pažnju.

Razvoj govora od četvrte do pete godine (1)

Zna da imenuje svoje emocije

U ovom uzrstu se dešava da Vaše dete imenuje svoje emocije, emocije drugih, razlikuje realnost od fantazije, i ono što ono misli je jedino tačno verovanje za razliku od onoga što drugi misle-pogrešno verovanje.

 

 

Mali testić razvoja govora

Kako bi proverili da li Vaše dete ima razvoj mišljenja adekvatan uzrastu možete koristiti jedan testić-ali se obavezno posavetuje sa logpedom-ako sumnjate na sposbnost zaključivanja.

Testić se zove  Sanja i Ana. Ispričajte i pokažite detetu priču kako su se igrale Sanja i Ana. Njih dve su imale lopticu koju je Sanja ubacila u košaru a Anina kutija je ostala prazna.  Sanja je izašla napolje i Ana je prebacila lopticu u kutiju. Pitajte dete gde će Sanja tražiti lopticu kada se vrati u sobu. Ako dete pokaže da će Sanja tražiti u košari iako je loptica u kutiju, ali ona to nije videla,  to je u redu i u skladu sa uzrastom.

Ta provera je Teorija uma prvog reda koja procenjuje sposobnost deteta da pripisuje mentalna stanja sebi i drugima kako bi predvidelo i objasnilo neko ponašanje. Ova sposobnost je vežna u uzrastu između četvrte i pete godine, kada se razvija i podstiče razvoj socijalne responzivnosti.

Deca u ovom uzrastu znaju čemu služi kašika, lutka, jakna i mogu bez problema da Vam daju odgovore a rečenica je uveliko složena i može da sadrži i do 20 slogova.

Podsticaj odraslih

Kada posmatrate četvorogodišnje dete možete primetiti pravog graditelja. Osmišlja igru i pri tome priča šta radi, šta mu je potrebno, opisuje šta želi da napravi kako će to da uradi, govor je već toliko razvijen da bez problema prati svaku aktivnost. Kako bi ovakav jedan graditelj prihvatio grupu i mogao da uskladi svoje aktivnosti sa aktivnostima drugih potreban je podsticaj odraslih. Četvorogodišnjaci su u stanju da govore između sebe o tome šta rade, žele, ali je neophodno vođenje kako bi izveli neku zajedničku aktivnost u grupi i to je sasvim u redu.

Razvoj govora od četvrte do pete godine (2)

Pažnja se usmerava dosta duže i dete može da se zaigra od 15 do 20 min. i da bude usmereno, bavi se, samo jednom igračkom i do 12 min. Potrebna mu je pomoć kako bi naveo funkciju, oblik, boju, namenu i opisao navedeći sve karakteristike nekog predmeta. Može da opisuje i pogađa kada neko drugi opisuje predmet navodeći funkciju, boju i oblik npr. do 3 karakteristike ali se njegov rečinik još uvek širi kao i razvoj mišljenja i na ovoj veštini je potrebno raditi podsticanjem da dete zamišlja i opisuje to šta je zamislilo. Zainteresovano je za slikovni materijal i može da posmatra priču u slikama i priča je a da pri tome izgovara rečenicu i do 5 reči.

Kako bi razvijali govor i bogatili rečnik u ovom uzrastu možete osmisliti igre u kojima će dete osmišljati priče i prizivati u sećanje što više reči.

Dete će uživati da zajedno maštate!

Ovo je perod kada, intenzivno, sa Vašim detetom možete da maštate i učite ga svemu na zabavan i kreativan način, verujte da će uživati. Zainteresovan je za svoje okruženje, slova, brojeve, može Vam pomagati da pravite kolače, spremate stan i da pri tom brojite i opisujete predmete uživajući u zajedničkim aktivnostimo. Dete u ovom uzrastu kreće da se zanima i za slova, te na kraju pete može da napiše i svoje ime…

„Sipajte u njega kao u bunar“ jer se Vaše dete pretvara u sud koji nema dno!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Master defektolog, logoped „Marte Meo“ terapeut. Predsednik je „LOGO-centra za razvoj i igru“ i član Udruženja logopeda Srbije. NJen imperativ u radu je profesionalnost i visok nivo empatije u radu sa decom i roditeljima. Dve decenije neguje visoke eticke standarde u pogledu komunikacije, razvoja, dijagnostike i tretmana. Protivi se svakom obliku diskriminacije i podrzavam različitost.
Preporučujemo vam...
roditeljstvo za detetov i licni razvoj
Roditeljstvo za Detetov i Lični Razvoj
Biti roditelj, roditeljevati, može se izjednačiti sa biti umetnik života. Na putu roditeljstva ima mnogo zamki i izazova. Koliko izazova toliko prilika da se razvijamo kao ličnosti, da pravimo lične promene. Time i da postajemo bolji ljudi.Roditeljstvo prilika za lični razvoj?Svako naše dete, daje nam novu šansu da napravimo novu…
vezbe za hipotonus bebe
Pogledajte Video – Vežbe za Hipotonus Bebe
Za psihomotorni razvoj deteta, bitno je da se što pre prepozna hipotonus, i počne sa radom kako bi se otklonio problem.Potrebno je što ranije otkriti Hipotonus kod bebe?Mišićni tonus je otpor pasivnim pokretima ekstremiteta. Može da bude smanjen (hipotonus) ili povećan (hipertonus).Ako se poremećaji u mišićnom tonusu  ne prepoznaju na vreme dete počinje…
Šta je FertilityAid MD for women?
Fertility AID MD Woman – Preparat u Tretiranju Infertiliteta
Šta je FertilityAid MD for women?Patentirana i klinički proverena formula stvorena od strane vrhunskih eksperata za infertilitet koja je namenjena pripremi žene za začeće.Pripremate se i želite da ostvarite roditeljstvo? Preporučićemo vam najefikasniji preparat u tretiranju infertiliteta poslednjih 10 godina u USA.Pruža potporu zdravom hormonskom balansu, štiti jajnu ćeliju u…