Supa Kao Lek? -Zašto su Zdrave i Korisne za Decu?

0

Supa je oduvek bila sinonim za hranu koja nas teši, krepi, leči i ne retko nas podseća na domaću atmosferu i vreme koje provodimo u krugu porodice.  Supe su idealan porodični obrok za ručak ili večeru i sjajan način da u njih ubacite skriveno povrće koje deca inače ne bi jela.

Nutritivne vrednosti supe – vredni sastojci povrća i mesa ostaju u supi tokom pripreme.

Sastav supe zavisi od sastojaka od kojih je napravljena. Svim vrstama supe zajednički je visoki udeo vode. Mesne supe sadrže više proteina i minerala poput cinka, kalcijuma, gvožđa i elektrolita, a supe sa povrćem bogate su vlaknima, vitaminima i fitohemikalijama (posebnim sastojcima koji povrću daju boju a u našem organizmu su moćni antioksidansi). Fitohemikalije obično određuju boju takve supe, pa je tako supa od paradajza crvena zbog sadržaja antioksidansa likopena, supa od bundeve ili šargarepe je narandžasta zbog beta karotena,  a supa od brokolija zelena je zbog biljnog pigmenta hlorofila.

BROKOLI karakteriše visoki sadržaj antioksidanata,
a većina se zadržava nakon kuvanja.(sadrži i hrom,
proteine i vitamin A i C).

Izbor supa – Sa mesom ili bez mesa?

Supe, čorbe, čorbice, potaži, minestrone…možete naći bezbroj recepata i predloga za pripremu ovog jela. Na vama je da odaberete po svom ukusu i ukusu svojih ukućana. U početku, ako niste iskusan kuvar ili kuvarica, možda će vam biti potreban recept, a polako ćete naučiti da sami kombinujete sastojke.Trudite se da koristite što više vrsta povrća, najbolje sezonskog.

Čorbe sa mesom su bogate proteinima i mineralima; uz hleb i salatu mogu biti i kompletan obrok. U čorbu možete dodati testeninu, pirinač, ili još bolje ovas, proso ili bulgur. Italijani vole da kažu da svako selo ima svoj recept za minestrone, a vi probajte i otkrijte  svoj, onako kako vaši ukućani najviše vole. Čorbe od povrća su idealna prilika da deci (a i nekim odraslim ukućanima) servirate povrće koje inače nerado jedu. Zdrav i ukusan potaž možete spremiti za 15-20 minuta.

Trudite se da u pripremi supe koristite što manje soli; za bolji ukus koristite bilje začine: peršun, celer, origano, bosiljak ili drugi po svom ukusu. Supe se lako zamrzavaju, pa možete uštedeti vreme tako što ćete spremiti veću količinu i zamrznuti nekoliko porcija za dane kada nemate vremena za kuvanje.

Supa je idealan porodični obrok, zato što je:

  • Zdrava
  • Ukusna i svi je vole
  • Jednostavna za pripremu
  • Mudar načina da deca jedu povrće
  • Jeftine

Užurbani način života i brojne obaveze često  sprečavaju da se porodica okupi za stolom za zajednički obrok. Supa je idealni početak zajedničkog porodičnog obroka, umesto jela ispred televizora ili ekrana kompjutera.

Deca vole da kombinuju i mešaju; servirajte supu sa komadima hleba, tosta ili brusketa koje će da umaču u svoju supu. Ponudite im da dodaju krutone ili komadiće sira, malo pavlake ili jogurta. Sve ovo čini da običa supa postane prijatan porodični obrok. Podstičite dete da jede samostalno i nemojte se uzrujavati zbog nereda koji mala deca neminovno prave dok jedu.

Za bebice koristite povrće i meso iz supe za
 pripremu  kašice, i svakako razredite,supom.

Supa za bebe?

Odojče ima velike energetske i nutritivne potrebe, a mali kapacitet želuca. U period uvođenja nemlečne hrane (između 6. i 12.meseca života)  važno da hrana ima veliku nutritivnu vrednost, da bi dete u toj maloj količini dobilo proteine, kvalitetne masti, vitamine, minerale, mikronutrijente kao što su gvožđe i cink, vlakna. Bebi treba obezbediti dovoljan unos namirnica bogatih gvožđem, pre svega namirnica životinjskog porekla (meso, žumance). Zato supa nije optimalna hrana za bebe.

Odojčetu je potrebna kašica, koja  treba da bude gusta, da ne curi iz kašičice. Supu u kojoj se kuvalo meso i povrće možete iskoristiti da kašicu razredite do željene gustine.

Supa kao lek?

Topla pileća supa nadaleko je poznat saveznik u borbi protiv prehlade. Piletina sadrži visok nivo amino kiseline cistein koja pomaže u iskašljavanju sluzi nataložene u plućima. Dodajte supi sveže povrće i dobićete još jačeg saveznika u zimskim danima. Naime, dodatkom luka povećaćete nivo antioksidanta kvercetina, a sa nekoliko komadića celera i šargarepe jačate prisustvo beta karotena, vitamina A i kalijuma.

Supa krepi i leči!

Supa iz kesice preporučuje se za rehidraciju deteta koje ima proliv i povraćanje. Crevne infekcije praćene prolivom i povraćanjem dovode do gubitka tečnosti i soli iz organizma; iako postoje različiti ratvori za rehidraciju, deca često radije uzimaju supu.

Share.

About Author

Comments are closed.