Uvođenje Žitarica u Ishranu Odojčeta

0

Žitarice su često prva hrana za odojče. Kašice od žitarica su zdrave, jednostavne za pripremu i omiljene među mamama i bebama. 

One su odličan izvor gvožđa, vitamina B, i kalorija koje su bebi potrebne za rast i razvoj. Kada treba da uvedete žitarice u ishranu Vaše bebe? Oko 6.meseca života vašem odojčetu će za zdrav rast i razvoj biti potrebna i druga hrana osim vašeg mleka. Majčino mleko i dalje je odojčetu osnovna hrana, sve do kraja prve godine života. Ako je vaše odojče na veštačkoj ishrani (adaptirano mleko), čvrstu hranu treba uvesti nešto ranije, već sa navršena 4 meseca.

Prva hrana može biti kašica od voća, povrća ili žitarica, zavisno od navika porodice i sredine.

Izbor i priprema žitarica za bebu 

Možete početi sa kašicama od pirinča i kukuruza, koje su blagog ukusa i lako svarljive a kasnije dajete bebi pšenicu, ječam i druge žitarice.

Na tržištu se mogu naći žitarice koje u sebi već sadrže adaptirano mleko i spremaju se sa vodom, kao i žitarice koje se pripremaju sa mlekom. Za pripremu kašica koristiti  mleko koje dete i inače dobija: majčino mleko za dojenu decu, mlečnu formulu za decu na veštačkoj ishrani. Žitnu kašicu možete pripremiti sa svojim mlekom, svežim ili sačuvanim prema preporukama za prikupljanje i zamrzavanje mleka. Kravlje mleko se ne preporučuje u prvoj godini života.

Posle šestog meseca se mogu dati kombinovane žitarice.

Najbolje je izabrati kašice obogaćene gvožđem. Uvek treba tražiti žitarice na kojima piše da nemaju dodat šećer. Žitaricama ne treba da budu dodati ni veštački ukusi jer beba treba da se navikne na prave ukuse hrane.

Kada odojče prihvati nekoliko osnovnih namirnica iz različitih grupa (voće, povrće, meso, žumance) žitne kašice sa mogu kombinovati i sa drugim namirnicama. Svakako se ne preporučuje kombinacija više od tri namirnice, a to znači da u kašicu od žitarica sa mlekom možete dodati jednu vrstu voća ili povrća.

“Famozni” gluten 

Gluten je jedan od sastojaka pšenice, raži i ječma.  Neka deca (i odrasli) imaju intoleranciju na gluten, koja dovodi do bolesti poznate kao celijakija, kao i do drugih poremećaja zdravlja. Bilo je raznih pokušaja da se spreči nastanak celijakije odlaganjem uvođenja glutena, odnosno žitarica koje ga sadrže, u ishranu odojčeta. Pokazalo se, međutim, da ta strategija ne daje rezultate. Preporuka je da se žitarice sa glutenom uvode kada i sva druga hrana ( za odojče na prirodnoj ishrani posle 6. meseca, a za ono na veštačkoj posle 4.). Jedino treba izbegavati unos veće količine žitnih kašica u prvim nedeljama uvođenja nemlečne ishrane.

Kako dati žitnu kašicu bebi – Žitarice koje se uvode kao prva hrana bebe obično lepo prihvataju i bezbedne su jer imaju mali alergijski potencijal. Kao prvi obrok se daju u početku jednom dnevno u jutarnjim časovima, zbog minimalne ali moguće pojave alergije ili netolerancije, a ako ih beba dobro prihvata, možete ih davati kao večernji obrok pred spavanje. Žitarice kao večernji obrok smanjuju učestalost noćnog budjenja koje je izazvano glađu.

Obrok treba uvek davati kašičicom.

U početku kašica treba da bude ređa, ali dovoljno gusta da ne curi iz kašičice. Prve kašice moraju biti glatke konzistencije; kako beba raste mogu biti veće gustine. Krajem prve godine dajte bebi kašicu koja sadrži sitne komadiće I različite teksture kako bi se beba polako navikavala da žvaće. Nikada nemojte davati kašicu iz bočice sa cuclom, jer tako dete nema osećaj sitosti i često unosi više hrane nego što mu je potrebno, a povećava se I rizik od karijesa.

 

 

 

Važno je da Vašem mališanu  od početka nudite veliki izbor zdravih i kvalitetnih namirnica; to je siguran put da ono usvoji zdrave navike u ishrani koje će ga pratiti kroz ceo život.

Trudite se da dete dobije raznoliku hranu; ovo se posebno odnosi na povrće i voće i na integralne žitarice. Bebe nauče da vole onu hranu na koju ih navikavamo! Ukoliko dete na vreme ne usvoji zdrave navike u ishrani i ne prihvati različite vrste namirnica, često kasnije jede samo određenu vrstu hrane, što može imati posledice za zdravlje, kao što je rizik od gojaznosti i hroničnih bolesti (bolesti srca i krvnih sudova, povišen pritisak, šećerna bolest).

Share.

About Author

Comments are closed.