Prevencija oboljenja vena u trudnoći

Mere prevencije oboljenja vena u trudnoći

Prevencija oboljenja vena u trudnoći je veoma važna, mere prevencije mogu sprečitioboljenja vena. Postoje osnovne preporuke i saveti za trudnice, kako bi sprečile ili bar redukovale nastanak tegoba i problema u vezi sa venskom cirkulacijom.

 

Mere prevencije oboljenja vena u trudnoći
Preporučeno je spavanje na levom boku, ako ne pre onda od drugog trimestra

Proširene vene su često oboljenje u trudnoći?

Da, proširene vene nogu predstavljaju jedno od najčešćih oboljenja. Pored ženskog pola, genetika ima značajniju ulogu u pojavi proširenih vena. Postoji više razloga koji dovode do nastanka proširenih vena u trudnoći kao što su hormonski disbalans i pritisak materice na vene male karlice sa posledičnim povećanjem pritiska u venama nogu.

 

Mere prevencije oboljenja vena u trudnoći
Ukoliko vam ginekolog odobri idealno je da vežbate sa obučenim trenerom, ukoliko ne, šetajte!

Prevencija oboljenja vena u trudnoći, idealno još od prvog trimestra:

  • nosite udobnu obućusa potpeticom oko tri do pet santimetara;
  • nemojte nositi preusku odeću;
  • budite fizički aktivni svakodnevno, počev od prvog dana – obavezno šetajte barem 30-45 minuta, brzi hod, vožnja bicikla i vežbe koje u dogovoru s vašim ginekologom smete da radite, jer će to popraviti cirkulaciju i kondiciju;
  • dok sedite držite noge podignute, nemojte prekrštati noge;
  • obavezno radite vežbe za stopala i potkolenice u svakoj prilici (naizmenično odižite stopala i oslanjajte se prstima pa petama o pod) jer tako aktivirate “vensku pumpu” i vraćanje krvi iz nogu;
  • nemojte predugo stajati u mestu, tuširati se veoma toplom vodom (ili barem završite tuširanje mlazom prohladne vode počev od stopala duž potkolenica);
  • spavajte na levoj strani, naročito u poslednjem tromesečju trudnoće, jer ćete tako smanjiti pritisak uvećane materice na donju šuplju venu koja se nalazi desno i olakšati oticanje venske krvi iz nogu;
  • odmarajte se i spavajte s nogama podignutim iznad nivoa srca 15-20 cm;
  • obratite pažnju na povećanje telesne težine tokom trudnoće i na pojavu otoka, hranite se laganim planiranim obrocima, tj zdravo;
  • i ono što je MOŽDA NAJVAŽNIJE, nosite PREVENTIVNE KOMPRESIVNE MEDICINSKE ČARAPE, nivoa kompresije I kategorije (18-21mm Hg) od početka trudnoće (nazuvaju se ujutru, na nivou postelje, uzdignutih nogu, pre ustajanja iz postelje, nose se tokom čitavog dana).
Mere prevencije oboljenja vena u trudnoći
Ako putujete avionom, obavezno koristite kompresivne čarape

Fizička aktivnost važna preventivna mera oboljenja vena?

Samofizička aktivnost koja je svrsishodna, individualno dozirana, programirana i kontrolisana može imati pozitivan efekat na zdravlje trudnica, odnosno dejstvo leka na organizam. Ako su vam zabranjene vežbe – lagano šetajte i učinićete puno za svoje zdravlje.

Mera prevencije oboljenja vena u trudnoći je i položaj za spavanje

Na vašem levom boku je idealno spavati  – spavanje na stranu. Najbolja pozicija spavanja tokom trudnoće je “SOS” (spavanje na stranu), na vašoj levoj strani.  Spavanje na vašoj levoj  strani će povećati količinu krvi i hranljivih materija koje dostižu posteljicu i vašu bebu. Držite noge i kolena savijene i stavite jastuk izmedju nogu da rasteretite karlicu i umanjite bol u ledjima. Možete staviti i jedan jastučić ispod stomaka ako Vam je tako udobnije. Pred kraj trudnoće, jastuk za gornji deo tela (glava i vrat)  može biti malo deblji (veće povišenosti), kako bi ste lakše disali i sprečili gorušicu.

Spavanje na leđima nije preporučen jer  može izazvati probleme sa disanjem, sistemom za varenje, hemoroidima, niskim krvnim pritiskom i uzrokovati smanjenje cirkulacije do srca i bebe. Kada spavate na leđima, vaša materica vrši pritisak na vene koje vraćaju krv u srce. Ležanje na ledjima duže vreme, može ograničiti količinu krvi i hranljivih materija koje dolaze do bebe i posteljice. Takodje, ovaj položaj može da izazove i mučninu.

Naravno, u toku spavanja telo menja položaje. Nemojte puno brinuti ukoliko se u toku sna probudite na desnoj strani ili na ledjima.  Okrenite se na svoj levi bok i stvarajte naviku da u toku trudnoće tako spavate. Pokušajte da se ne zadržavate dugo ležeći na desnoj strani.  U ovom položaju vrši se pritisak na jetru.

Specijalista fizikalne medicine i rehabilitacije i specijalista angiologije. Dugogodišnje iskustvo na poslovima specijaliste fizikalne medicine sa rehabilitacijom i na poslovima specijaliste angiologa. Autor je i koautor više stručnih radova iz oblasti rehabilitacije, balneoterapije, osteoproze, doppler dijagnostike i neurorehabilitacije.
Preporučujemo vam...
Kako izgubiti kilograme posle porođaja
10 Pravila kako izgubiti kilograme posle porođaja
Kako izgubiti kilograme posle porođaja, zavisi od više faktora. Prvo, ako ne dojite, onda možete razmišljati o povratku na „staru kilažu“ pre trudnoće, ako dojite onda to nije period za gubljenje kilograma. Sačekajte!Kako izgubiti kilograme posle porođaja?Važna je početna težina i koliko kilograma ste se ugojili tokom trudnoće. Ako pričamo…