Značaj igre u razvoju deteta do 1. godine

Značaj igre u razvoju deteta

Značaj igre u razvoju deteta do 1. godine je veliki. Beba dolazi na svet već pripremljena za dalji razvoj u otvorenoj, novoj sredini.

Dolazi sa iskustvom na senzornom i motoričkom planu i prvim iskustvima prijatnosti i neprijatnosti  doživljenim u stomaku svoje mame.  Odmah po rođenju spremna je za dalji razvoj kroz fino preplitanje svih funkcionalnih sistema preko igre. Deci bez smetnji u razvoju igra predstavlja put učenja pri čemu stiču iskustva koja spontano kombinuju i primenjuju, istražuju i svoje telo i okolinu.

Značaj igre u razvoju deteta

Da li je igra je značajna za celokupni razvoj deteta?

To je aktivnost koja je istovremeno i igra i rad, jer kao takva utiče na sve aspekte razvoja deteta – senzomotorni, kognitivni (opažanje, učenje, pamćenje, mišljenje), emocionalni, socijalni kao i na razvoj govora. Kroz igru dete se uči interakciji, komunikaciji i saradnji sa drugima, uči se da prima ali i da daje i deli sa drugima… Igra može služiti i u dijagnostičke i terapijske svrhe.

Značaj igre u razvoju deteta

Razvoj bebe u prvoj godini i značaj igre u razvoju deteta

U prvoj godini života u najranijoj prelingvalnoj fazi, dok govor još nije razvijen, dete uči kroz igru koja je okrenuta samo njemu, bez ikakvih socijalnih potreba. Tiho je, skoncentrisano i svim svojim čulima usmereno na pokrete i igru, pri čemu ulaže napor. U tim trenucima bi mu reč i dodir roditelja i prisutnih smetali da samo napravi buduće šeme učenja. Ova samostalna egocentrična igra predstavlja pravljenje obrazaca i čvrste osnove za dalje učenje i za razvoj jezika.

Prema autorima teorije funkcionalnog učenja, nesocijalna igra u najranijoj prelingvalnoj fazi i napor i rad u njoj služe kao oruđa za učenje. To predstavlja temelj za dalje učenje i razvoj jezika, u svim kulturama, kod normalnog razvoja beba.

Preko ovih oruđa dete je zadovoljno, uči da se kreće i istražuje okolinu. Postaje samosvesno i organizovano, uz rast samopouzdanja i zadovoljstva.

Značaj igre u razvoju deteta

Dete se razvija kroz igru

Kroz igru već u periodu odojčeta, dete se upoznaje sa kvalitetom i karakteristikama stvari i predmeta u svojoj neposrednoj blizini – opipava, razgleda, lupka, stavlja u usta, itd. U procesu igre, a uz pomoć igračaka, dete se upoznaje sa različitim oblicima, bojama i materijalima.

Kod dece sa razvojnim poremećajima nema ovakve igre?

Da, kod dece sa ranim razvojnim poremećajima nema ovakve igre i ovakvog egocentričnog i prijatnog rada, tako da nema nastanka temelja za učenje kroz razvoj potrebnih „oruđa“. Ta deca su uglavnom potpuno nemotivisana, na razne načine odsutna i nezainteresovana… Ova deca se ne igraju, nisu „iznutra“ zainteresovana i motivisana. Nisu uspešna, ne stiču sigurnost i samopouzdanje, nisu srećna.

Izgradnja mentalnih šema kod bebe

Prema funkcionalnom učenju, pod ovim univerzalnim oruđima za učenje podrazumevaju se igre iz rane prelingvalne faze koje predstavljaju izgradnju mentalnih šema za razmišljanje i način rešavanja problema kroz samostalnu igru.

Predlog igara za bebu do 1. godine

Sledeće igre predstavljaju „oruđe za učenje“ pomoću kojih nastaju te šeme:

  • Stavljanje
  • Uparivanje
  • Udaranje
  • Pridružavanje
  • Sortiranje
  • Nizanje
  • Građenje kockicama

Materijali za igru bebe do 1. godine

Drvene kocke raznih veličina, žetoni, šareni štapići, štipaljke, žir, kesten, kesice napunjene raznim materijalom, kofice, flašice… To je igra sa novim funkcijama koje kod deteta sazrevaju. Ponašanje koje se razvija, angažuje se posle višestrukog ponavljanja.

Značaj igre u razvoju deteta

Pred prvi rođendan vaše bebe razvijaju se i socijalne igre

Sazrevanjem novih motoričkih funkcija razvijaju se manipulativne igre predmetima. Razvijaju se i različite socijalne igre: sakrivanje i otkrivanje lica, pronalaženje predmeta sakrivenog u šaci odraslog, uzajamna imitacija iz okoline odraslog i deteta oponašanjem radnji dece i odraslih. I dok kod dece sa normalnim razvojem igre nastaju spontano, kod dece sa razvojim poremećajima one ne postoje.

Zbog toga je vrlo važno  da roditelji znaju značaj igre u razvoju deteta. Da roditelji obrate pažnju i rade stimulacije ako procene da u spontanoj igri njihove dece u prvih nekoliko meseci nema ovih oblika igara. Treba se obratiti stručnjacima, psiholozima i defektolozima obučenim za ranu stimulaciju. Rad se obavlja u detetovom ritmu, kontinuirano.

Beba sa urednim razvojem uči kroz „oruđe učenja“ – stalnim ponavljanjem istih obrazaca, osećajem prijatnosti, što se kod dece sa ranim razvojnim poremećajima mora nadoknaditi i ugraditi pravovremenom stimulacijom.

Onivač Ordinacije, sa više od 30 godina iskustva u radu sa osobama sa autizmom i drugim razvojnim poremećajima. Posvetila se radu s decom i mladima.
Preporučujemo vam...
Kako čitati knjige malom detetu
3 faze kako čitati knjige malom detetu
Kako čitati knjige malom detetu? Knjiga je važna za razvoj dece, ali neki mališani ih odbijaju. Kako dobiti interesovanje, fokus kod deteta i ljubav ka knjizi? Knjige su jedan prozorčić u čarobni svet i svako dete bi trebalo da dobije mogućnost da ’’gleda kroz taj prozorčić’’. Knjige pomažu u stimulaciji…
Virusna upala grla kod dece
Virusna upala grla kod dece – Simptomi, dijagnoza, terapija
Virusna upala grla kod dece je najčešći razlog  zbog kog roditelji dovode decu na pregled. Koji su simptomi virusne upale grla i kao se leči virusna upala grla? Medicinski naziv za upalu sluznice ždrela je faringitis  a krajnika-tonzilitis. Smatra se da je u 70% slučajeva tonzilofaringitis izazvan virusima. U tim slučajevima je…
Fotografi za trudnice Srbije u 2023. godini
Fotografi za trudnice Srbije u 2023. godini, darivanje koje je vaš portal Trudnoća i zdravlje organizovao, je završeno. Pogledajte sjajne fotoslajdere sa fotografisanja koje su nam podarili vrhunski fotografi, majstori fotografije koji svoju profesiju rade sa puno ljubavi. Fotografisanje trudnica u 9 gradova Fotografisanje u gradovima: Beograd, Novi Sad, Subotica,…