Značaj igre u razvoju bebe do prvog rođendana

Značaj igre u razvoju bebe do prvog rođendana

Značaj igre u razvoju deteta do prvog rođendana je veliki. Beba dolazi na svet već pripremljena za dalji razvoju otvorenoj, novoj sredini. Dolazi sa iskustvom na senzornom i motoričkom planu i prvim iskustvima prijatnosti i neprijatnosti  doživljenim u stomaku svoje mame.  Odmah po rođenju spremna je za dalji razvoj kroz fino preplitanje svih funkcionalnih sistema preko igre. Deci bez smetnji u razvoju igra predstavlja put učenja pri čemu stiču iskustva koja spontano kombinuju i primenjuju, istražuju i svoje telo i okolinu.

Značaj igre u razvoju bebe do prvog rođendana

Da li je igra je značajna za celokupni razvoj deteta?

To je aktivnost koja je istovremeno i igra i rad, jer kao takva utiče na sve aspekte razvoja deteta – senzomotorni, kognitivni (opažanje, učenje, pamćenje, mišljenje), emocionalni, socijalni kao i na razvoj govora. Kroz igru dete se uči interakciji, komunikaciji i saradnji sa drugima, uči se da prima ali i da daje i deli sa drugima… Igra može služiti i u dijagnostičke i terapijske svrhe.

Značaj igre u razvoju bebe do prvog rođendana

Razvoj bebe u prvoj godini

U prvoj godiniživota u najranijoj prelingvalnoj fazi, dok govor još nije razvijen, dete uči kroz igru koja je okrenuta samo njemu, bez ikakvih socijalnih potreba. Tiho je, skoncentrisano i svim svojim čulima usmereno na pokrete i igru, pri čemu ulaže napor. U tim trenucima bi mu reč i dodir roditelja i prisutnih smetali da samo napravi buduće šeme učenja. Ova samostalna egocentrična igra predstavlja pravljenje obrazaca i čvrste osnove za dalje učenje i za razvoj jezika.

Prema autorima teorije funkcionalnog učenja, nesocijalna igra u najranijoj prelingvalnoj fazi i napor i rad u njoj služe kao oruđa za učenje. To predstavlja temelj za dalje učenje i razvoj jezika, u svim kulturama, kod normalnog razvoja beba.

Preko ovih oruđa dete je zadovoljno, uči da se kreće i istražuje okolinu. Postaje samosvesno i organizovano, uz rast samopouzdanja i zadovoljstva.

Razvoj bebe u prvoj godini

Beba upoznaje svet oko sebe i razvija se kroz igru

Kroz igru već u periodu odojčeta, dete se upoznaje sa kvalitetom i karakteristikama stvari i predmeta u svojoj neposrednoj blizini – opipava, razgleda, lupka, stavlja u usta, itd. U procesu igre, a uz pomoć igračaka, dete se upoznaje sa različitim oblicima, bojama i materijalima.

Kod dece sa razvojnim poremećajima nema ovakve igre?

Da, kod dece sa ranim razvojnim poremećajima nema ovakve igre i ovakvog egocentričnog i prijatnog rada, tako da nema nastanka temelja za učenje kroz razvoj potrebnih „oruđa“. Ta deca su uglavnom potpuno nemotivisana, na razne načine odsutna i nezainteresovana… Ova deca se ne igraju, nisu „iznutra“ zainteresovana i motivisana. Nisu uspešna, ne stiču sigurnost i samopouzdanje, nisu srećna.

Izgradnja mentalnih šema kod bebe

Prema funkcionalnom učenju, pod ovim univerzalnim oruđima za učenje podrazumevaju se igre iz rane prelingvalne faze koje predstavljaju izgradnju mentalnih šema za razmišljanje i način rešavanja problema kroz samostalnu igru.

Sledeće igre predstavljaju „oruđe za učenje“ pomoću kojih nastaju te šeme:

  • Stavljanje
  • Uparivanje
  • Udaranje
  • Pridružavanje
  • Sortiranje
  • Nizanje
  • Građenje kockicama

Materijali za igru:

Drvene kocke raznih veličina, žetoni, šareni štapići, štipaljke, žir, kesten, kesice napunjene raznim materijalom, kofice, flašice…

To je igra sa novim funkcijamakoje kod deteta sazrevaju. Ponašanje koje se razvija, angažuje se posle višestrukog ponavljanja.

Razvoj bebe u prvoj godini

 

Pred prvi rođendan vaše bebe

Sazrevanjem novih motoričkih funkcija razvijaju se manipulativne igre predmetima. Razvijaju se i različite socijalne igre: sakrivanje i otkrivanje lica, pronalaženje predmeta sakrivenog u šaci odraslog, uzajamna imitacija iz okoline odraslog i deteta oponašanjem radnji dece i odraslih. I dok kod dece sa normalnim razvojem igre nastaju spontano, kod dece sa razvojim poremećajima one ne postoje.

Zbog toga je vrlo važno da roditelji obrate pažnju i rade stimulacije ako procene da u spontanoj igri njihove dece u prvih nekoliko meseci nema ovih oblika igara. Treba se obratiti stručnjacima, psiholozima i defektolozima obučenim za ranu stimulaciju. Rad se obavlja u detetovom ritmu, kontinuirano.

Beba sa urednim razvojem uči kroz „oruđe učenja“ – stalnim ponavljanjem istih obrazaca, osećajem prijatnosti, što se kod dece sa ranim razvojnim poremećajima mora nadoknaditi i ugraditi pravovremenom stimulacijom.

Specijalista neuropsihijatrije, subspecijalista psihijatrije razvojnog doba Onivač Ordinacije, sa više od 30 godina iskustva u radu sa osobama sa autizmom i drugim razvojnim poremećajima. Učestvovala u značajnim projektima na području rada s decom i odraslima s teškoćama u razvoju. Svoj privatni i profesionalni život posvetila je radu s decom i mladima s teškoćama u razvoju i njihovim porodicama.
Preporučujemo vam...
Kinoa i amarant u ishrani beba i dece
Kinoa i Amarant u ishrani beba i dece
Kinoa i amarant u ishrani beba i dece su sve zastupljenije žitarice. Dobro je držati se tradicije, ali treba biti otvoren i za nove, zdrave i korisne namirnice u ishrani beba, dece i odraslih. Evo i zašto.Kinoa i amarant sve češće na trpeziU budućnosti možemo očekivati da se ove biljke…
Beba u 9. mesecu - Rast i razvoj bebe
Beba u 9. mesecu – Rast i razvoj bebe
Beba u 9. mesecu sve više ulazi u interakciju sa svojim okruženjem, pokazuje radoznalost. Privlače joj pažnju životinje i ljudi, pre svega deca.Rast – Beba u 9. MesecuU trećem tromesečju rast je i dalje intenzivan, ali se polako usporava u odnosu na prvih šest meseci. Tokom ovog perioda dete prosečno dobija…
Beba u 8. mesecu
Beba u 8. mesecu, kako podstaći razvoj?
Beba u 8. mesecu postaje izuzetno vezana za roditelje. Takođe, pokazuje strah od nepoznatog.Beba u 8. mesecu – RastRast bebe je i dalje intenzivan, ali se polako usporava u odnosu na prvih šest meseci. Tokom ovog perioda dete prosečno dobija 15 grama dnevno, tako da je mesečno napredovanje oko 450gr. Rast…