Zdrava ishrana – Spanać

0

SPANAĆ je lisnato povrće, sadrži važne antioksidanse (beta-karoten, lutein – sadrži 4 puta više od brokolija, flavonoidi), ugljene hidrate, biljna vlakna, proteine i slobodne amino-kiseline, neznatne količine masti, dosta različitih mineralnih materija (najviše kalijuma, mangana, zatim kalcijuma, natrijuma, gvožđa) i vitamina (folna kiselina, vitamin C, vitamin B2 i dr.).

Trudnice treba da znaju da pored obilja mineralnih materija i vitamina spanać značajno povećava baznost organizma, što je blagotvorno za zdravlje trudnice.

 Sadrži dosta vode i niske je energetske vrednosti. Može se i treba koristiti u svežem stanju (za pripremu salata, smutija, preliva…), pri čemu treba dodati semenke susama ili druge semenke koje će biti izvor kalcijuma, kao i limunov sok.

Kupovina spanaća: lišće svežeg spanaća je sočno, zelene ili tamno zelene boje, sa glatkom ili malo naboranom površinom, prosečne dužine oko 8 cm (dužina, oblik i debljina lista zavisi od sorte), bez prisustva zemlje i otpadaka, bez oštećenja. Prodaje se u listu ili u rozeti.

Važna napomena za trudnice: peteljka lista je nekorisna, treba je ukloniti. Spanać treba da pripremate sa mlekom (čorbe, potaži, pirei) ili da služite uz mlečne proivode kako bi se blokirala oksalna kiselina koja “krade” organizmu potrebni kalcijum i sprečava nastajanje kamenaca u bubregu.

Konvencionalno proizveden spanać sadrži veće količine nitrata i nitrita, što se smatra štetnim sastojcima (iz njih nastaju kancerogeni nitrozoamini). Čuvanjem svežeg ili kuvanog spanaća povećava se njihova količina. Koristite što svežiji spanać (on brzo – dnevno gubi vitamin C i lako podleže mikrobiološkom kvarenju).

Share.

About Author

Comments are closed.