Ishrana Posle Carskog Reza

0

Pravilna i uravnotežena ishrana nakon carskog reza je neophodna kako bi se ubrzao postoperativni oporavak.

Mali broj carskih rezova izvodi se pod opštom anestezijom, najčešće kad regionalna (epiduralna ili spinalna) anestezija nije moguća. Prvog postoperativnog dana ukloniće vam se urinarni kateter i moći ćete da  spontano mokrite  odlaskom do toaleta.  A posle klizme drugog postoperativnog dana,  kojom se podstiče rad creva, trebali biste moći normalno jesti i piti, naravno, za početak lakšu hranu.

Ukoliko je za vreme porođaja bila pod opštom anestezijom, žena obično intravenski dobija tečnost i hranu – kako bi se tokom 24 sata u organizmu uspostavila određena ravnoteža, pre nego što porodilja bude u stanju da jede i pije normalno. Ubrzo može da počne isto sa lakom hranom.

Crevna funkcija se ponekad odvija sporije, naročito nakon opšte anestezije (koja zaustavlja, regularne crevne pokrete). Pojava gasova je dobar znak da je crevni trakt počeo da normalno funkcioniše. Važno je da porodilja nakon carskog reza što pre – oko 10-12 sati nakon carskog reza, prošeta, i time podstakne rad creva i sam oporavak. Preporuku za laksativ, ukoliko je potreban, dobićete od svog lekara.

Bistra domaća pileća supa kao lek za oporavak!

Mama treba što pre da počne sa uzimanjem tečnosti (bistra supa, čaj…)  ali pre nego što pređe na konzumiranje hrane – treba da sačeka da joj prorade creva. Prvih dana je najbolje konzumirati hranu sa malo «ostataka» – kao što je pire od krompira, meko kuvano jaje, palačinka, keks, pilavi… Svakako, što više tečnosti kako bi se nadoknadila tečnost izgubljena na porođaju i bolje uspostavila laktacija (supe, čajevi, voda). Voćni sokovi mogu izazivati mučninu u prvim danima oporavka.  Polako s danima, s kvalitetnijom i raznovrsnijom ishranom, majka se brže oporavlja i popravlja se kvalitet života.

 

Proteini pomažu regeneraciji tkiva – Proteini pomažu proces oporavka i omogućuju da se obnovi i izgradi mišićno tkivo, koža i ostala tkiva. Takođe, protieni transportuju kiseonik (u obliku hemoglobina), pomažu u borbi protiv infekcije I održavau balans telesnih tečnosti. Proteina najviše ima u crvenom mesu, ribi, pernadi  jajaima, mlečnim proizvodima i orašastim plodovima

Vitamin C zaceljuje rane i sperečava infekcije – Vitamin C – askorbinska kiselina, hidrosolubilni vitamin, pomaže sintezu kolagena. S obzirom da se ne može sintetisati u telu neophodno je da se unosi hranom.  Hrana bogata vitaminom C su šipak, aronija, paprika, citrusno voće. Nedostatak askorbinske kiseline takođe je povezan sa oštećenom imunološkom funkcijom, što može smanjiti sposobnost borbe protiv infekcije. Vitamin C je neophodan za apsorbciju gvožđa, pogotovu iz ne-hem tj biljnog izvora.

Hrana bogata gvožđem za vaš oporavak

Potrebe za gvožđem se povećavaju posle krvarenja Nakon operacije dolazi do gubitka krvi tako da je neophodno da konzumirate hranu koja je bogata gvožđem.  Gvožđe se u hrani nalazi u hem i nehem obliku. Hem gvožđe se nalazi u namirnicama životinjskog porekla poput crvenog mesa, živine, morskih plodova i jaja, a njegova apsorbcija u organizmu je 15 do 35 %. Nehem gvožđe se lošije apsorbuje i za njegovu apsorbciju je neophodan i vitamin C. Nalazi se u namirnicama biljnog porekla poput orašastih plodava, suve šljive, kakaom, mahunarkama. Mahunarke  mogu da izazivaju gasove, pa ih u prvim nedeljama nakom carskog reza izbegavajte i ostavite za kasniji period.

Pijte dosta tečnosti – Gubitak krvi može dovesti do dodatne dehidratacije. Zbog toga je neophodno je da unosite minimum osam čaša voda. Voda sprečava nastanak opstipacije i dehidratacije.Pored vode, dozvoljna tečnost su nezaslađeni čajevi i mlečni proizvodi, kako biste uneli dodatno i kalcijum. Ako dojite bebu uzimajte dodatne 2 čaše vode dnevno

Hrana koja se lako vari – Nakon porođaja dolazi do akumulacije gasova. Nakon carskog reza može dodatno doći do opstipacije kao posledica anestezije, dehidratacije i oslabljenih mišića karlice. Nakon carskog reza izbegavajte “brzu hranu”, zaslađene napitke, a varenje poboljšajte domaćim supama, suvim voćem i fermentisanim mlečnim proizvodima.

Hrana bogata vlaknima – Dodatno pokreće varenje i olakšava probavu. Vlakna se nalaze u žitaricama u celom zrnu, pravljenjim od integralnog brašna ili od različitih brašna poput ovsenog, ražanog, heljde. Hranu bogatu vlaknima ostavite za drugu nedelju vašeg oporavka. Takoše koristite povrće uz svaki obrok kao dodatno varivo i salatu, izvor neophodnih vitamina i minerala.

Ako planirate da dojite imaćete posebno zahtevnu ishranu

Pravilnu ishranu koju ste vodeli pre trudnoće treba da nastavite i nakon trudnoće Ako planirate da dojite obogatite ishranu vitaminima i mineralima, pogotov kalcijumom i gvožđem, a dnevno unosite dodatnih 300- 500 kcal.

Share.

About Author

Comments are closed.