Fizička Aktivnost – za Fizičko, Mentalno, Emocionalno i Socijalno Zdravlje Deteta

0

Rano detinjstvo je period intenzivnog fizičkog i kognitivnog rasta i razvoja. Fiziči aktivna deca su zdrava, srećna, i bolje spavaju. 

Fizička neaktivnost prepoznata je kao vodeći faktor rizika za obolevanje i umiranje od hroničnih nezaraznih bolesti i faktor koji doprinosi nastanku prekomerne težine i gojaznosti.

Bavljenje fizičkim aktivnostima doprinosi dobrom zdravlju deteta, i to ne samo fizičkom, već i mentalnom, emocionalnom i socijalnom.

  • Pomaže održavanju telesne težine i zdravlja
  • Doprinosi razvoju mišića i kostiju
  • Doprinosi razvoju mozga i poboljšava učenje
  • Podstiče koordinaciju pokreta
  • Poboljšava kvalitet sna
  • Doprinosi građenju odnosa i razvijanju socijalnih veština
Svako 10. dete u Srbiji je gojazno, dete treba više da se kreće.

Svako 10. dete u Srbiji je gojazno, dete treba više da se kreće.

Dok se kreće, dete vežba i unapređuje svoje motorne veštine. Ovladavnje motornim veštinama pruža detetu radost i osećaj uspeha. Kada su zajedno angažovana u nekoj fizičkoj aktivnosti, deca uče kako da osmisle zabavne zajedničke igre. Fizička aktivnost tokom detinjstva utiče na celokupno zdravlje i dobrobit deteta i predviđa da će osoba biti fizički aktivna i u odraslom dobu.

 

Za dete je prirodno da se kreće, igra i bude aktivno. Deca su najaktivnija dok se igraju sa drugom decom. Deca uče kroz aktivnosti: dok istražuju, eksperimentišu, putem pokušaja i pogreški. Zato dugi periodi mirnog sedenja nisu prirodni za dete.

Vrste i intenzitet  fizičke aktivnosti

Da bi mogli da planiramo i usmeravamo fizičku aktivnost svoje dece važno je da razumemo kako naše telo funkcioniše i kako i koliko energije troši za različite aktivnosti. Dok mirujemo naše telo troši određenu količinu energije koja je potrebna za odvijanje osnovnih (bazalnih) metabolički potreba organizma.

Fizička Aktivnost, za Fizičko, Mentalno, Emocionalno i Socijalno Zdravlje Deteta

Fizička aktivnost je jedan od faktora koji doprinosi optimalnom rastu i razvoju deteta.

Fizička aktivnost je svaka aktivnost koja troši više energije nego tokom mirovanja tela.  Lagana fizička aktivnost je ona pri kojoj telo  troši 1,5 do 4 puta više energije nego u mirovanju; za malu decu to mogu biti šetnja, kupanje i druge aktivnosti tokom kojih se dete ne zadiše niti zagreje. Umerena fizička aktivnost troši 4-7 a intenzivna preko 7 puta više energije nego u mirovanju.

 

 

Sedenje ispred ekrana je  vreme koje se pasivno provodi u zabavi ispred ekrane televizora, kompjutera, mobilnih uređaja. Ovde nisu uključene igre gde je potrebna fizička aktivnost i kretanje. Tokom ovakvog “sedećeg” /sedentarnog ponašanja naše telo troši samo malo više energije nego kad uopšte nismo aktivni (do 1,5 puta nego pri potpunom mirovanju). Za decu to je vreme koje provode u kolicima, visokim stolicama, sigurnosnim sedištima u kolima ili u nosiljkama na leđima roditelja. Uključuje i vreme dok dete sedi mirno dok mu roditelj čita.

Igra zajedno socijalizuje.

Igra zajedno socijalizuje.

Zdrave životne navike

Rano detinjstvo je period tokom koga se formiraju i zdrave životne navike. Ovo je prilika za promenu stila života i usvajanje zdravih životnih navika cele porodice!Navike koje se formiraju u ranom detinjstvu mogu da utiču na fizičku aktivnost tokom celog života. Aktivna igra, kao i prilika za organizovanu ili spontanu fizičku aktivnost doprinose razvoju motorne spretnosti, istraživanju i upoznavanju okruženja, što je takođe važno za sveukupni razvoj deteta.

Dete uči oponašajući odrasle. Fizička aktivnost, boravak van kuće i zajedničke porodične aktivnosti doprinose da dete fizičku aktivnost usvoji kao deo svoje dnevne rutine.

Izađite iz kuće, osmislite što više različitih aktivnosti sa detetom, prilagođene uzrastu deteta i godišnjem dobu. Setite se igara kojih ste se igrali kao dete.  Važno je da kuća bude čista i uredna, veš opran i ispeglan, ručak spremljen. Ali možda je od svega važnije da izađete sa detetom i grate se u snegu, vozite bicikl pored reke ili se jednostavno igrate sa loptom na obližnjoj livadi. Obucite detetu laganu odeću i obuću u kojoj može slobodno da se kreće (i prlja).

Tokom igre vodite računa o bezbednosti deteta, ali pokušajte da mu ne namećete previše ograničenja i da ga ne sputavate zbog svog straha da se može povrediti. Dete može postati plašljivo i nesigurno u svoje fizičke sposobnosti, a to zapravo povećava rizik da se povredi.

Kada ste u kući, ugasite televizor, pustite muziku koju volite i plešite sa detetom, osmislite igre koje angažuju i maštu i telo, učite dete da postoje različiti načini da se zabavi i provede prijatno vreme sa porodicom i prijateljim.

Sve ovo ima neprocenjiv značaj za zdravo odrastanje, a može doprineti i da vaše dete ne izraste u tinejdžera koji sve svoje vreme provodi u zamračenoj sobi, ispred ekrana kompjutere ili televizora.

fizička aktivnost i malo dete (3)

Podsećamo vas na različite fizičke aktivnosti pogodne za decu:

  • Skakanje
  • Penjanje
  • Igre na igralištu
  • Igre dobacivanja
  • Preskakanje konopca
  • Ples
Share.

About Author

Comments are closed.