Plastelin, Magična Višenamenska Igračka!

Plastelin, višenamenska, magična igračka

Plastelin je osmislio professor umetnosti Willam Horbutt početkom 20. veka,  na radost svih mališana! Uz plastelin, potrebno je samo da maštaju i da aktiviraju svoje ruke i kretivnost, baš kao i u životu!

Pitate li se zašto je to tako?

Plastelin je popularan kod dece već decenijama i mogli bi reći da nikada ne izlazi iz mode. Odgovor leži u neograničenim mogućnostima ispoljavanja individualne, lične kreativnosti. Plastelin ne ograničava i nisu potrebna uputstva, dovljno je da se uzme u ruke i tada postaje predmet ispoljavanja kreativnosti.

Plastelin visenamenska magicna igracka 4
Ni jedno dete ne koristi plastelin na identičan način.

Kada posmatrate trogodišnjakamožete uočiti da ni jedno dete ne koristi plastelin na identičan način. Ukoliko dete samo premešta plastelin iz ruke u ruku , pritiskajući ga, čak i takva aktivnost ima svoju ulogu. Dete se na taj način oslobađa emotivne napetosti, uznemirenosti, skreće pažnju na pokrete ruke koji se dešavaju sami od sebe dok drži plastelin.  Nije zabrinjavajuće ako ovo dete radi jer sam način na koji dete koristi plastelin je oblik njegove komunikacija sa samim sobom u pokušaju da stvori neku formu.

U uzrastu oko treće godine oblici će podsećati na one iz stvarnog života. Krug može biti glava, sendvič, mesec, sunce. Tek posle pete godine može se očekivati da deca strpljivo uočavaju detalje i iz više delova prave jednu celinu npr. glava, oči, kosa, nos, noge, haljina, koristeći različite boje. Naravno ukoliko podstičete vasu decu na kreativnost npr. “Ooo napravio si samo sendvič. Ja bih unutra malo mesa i zelenu salatu, jako sam gladan/gladna”, vaša deca pomeraju granice svoje kreativnosti i pokušavaju da kreiraju ono što čuju.

Plastelin visenamenska magicna igracka 1
Uz plastelin deca uviđaju da mogu da stvore sve sto zamisle.

Odlična priprema za timski rad!

Igre plastelinom ne pomažu samo u razvoj u kreativnosti i samopouzdanjaveć podstiču i komunikaciju. Ukoliko se grupa dece igra plastelinom, možete ih zamoliti da zajedno stvore farmu. Pomoći ćete im da grade veštine komunikacije u timu. Na taj način uče da svi imaju isti materijal ali stvaraju različite delove neke zajedničke celine, uče da dele, da upoređuju, uočavaju sličnosti i razlike, šta nedostaje. Pomoći ćete ima da u komunikaciji preko zajedničkog projekta uviđaju probleme, rešavaju i dele uloge između sebe, poštujući drugog i učavajući njegovo zalaganje. Ovakva igra ih ozbiljno priprema za timski rad. Uz plastelin deca uviđaju da mogu da stvore sve sto zamisle.

Bez odustajanja!

Posmatrajte vase dete kako reaguje kada nije zadovoljno rezultatom. Pomozite mu  podrškom da ne treba da odustaje, ljuti se već da pokuša ponovo. Često deca umeju da budu destruktivna, ukoliko im ne pođe za rukom da naprave šta žele, bacaju plastelin i odustaju. Naučite ih da pokušaju ponovo ali korak po korak uz vasu podršku. Vi uradite jedan deo a vase dete drugi pa spojte u jednu celinu, onda ga zamolite da proba samostalno, ohrabrite da može biti još lepše. Nakon aktivnosti možete razgovarati o tome šta je trebalo prvo napraviti a zatim, šta se detetu nije dopalo i na taj način ćete mu pomći da razvoja sintaksu, vokabular, uzročno posledičnu rečenici, zaključivanje. Oslobodićete ga da priča šta radi, na koji način i šta želi da napravi, koje su mu boje potrebne.  Može da usvaja predloge npr. “devojčica će sedeti na klupi, napraviću joj cvet i staviti u kosu”

Plastelin visenamenska magicna igracka 3
Sva deca vole plastelin!

Plastelin podstiče i razvoj čula

Danas možemo kupiti mirišljavi plastelin u boji koji različito miriše. Možete razvijati pojmove i igrati se asocijacijanpr. šta sve miriše a narandžaste je boje? Senzorni razvoj je preduslov za razvoj kognicije. Takođe pored razvoja čula razvijaju se i veštine fine motorike. Deca moraju naučiti da rade sa obe ruke, aktiviranjem prstića u vidnom polju (hvatanje, stiskanje, gnječenje). Ovo veštine razvijaju taktilno čulo jer plastelin može biti različite teksture i dete pri tome može obrađivati različite senzacije.

Takođe koordinacijom oko-ruka pored fine motorikedeca uče da planiraju, predviđaju i organizuju svoje pokrete. Da ne pominjem vizuelnu percepciju jer se radi o čitavoj paleti boja. Postoji i jestivi plastelin koji utiče na  razvoj gustativne percepcije, na ovaj način dete može prihvatati zeleno povrće ili hranu određene boje koju ne želi da proba zbog boje.

Možemo pisati benefite plastelina ceo dan ali jedno je sigurno ni jedno dete ne odraste bez ove višenamenske igračke.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Master defektolog, logoped „Marte Meo“ terapeut. Predsednik je „LOGO-centra za razvoj i igru“ i član Udruženja logopeda Srbije. NJen imperativ u radu je profesionalnost i visok nivo empatije u radu sa decom i roditeljima. Dve decenije neguje visoke eticke standarde u pogledu komunikacije, razvoja, dijagnostike i tretmana. Protivi se svakom obliku diskriminacije i podrzavam različitost.
Preporučujemo vam...
Podrška u afinitetima deteta
Previše aktivnosti za decu ometa njihov razvoj
Previše aktivnosti za decu ometa njihov razvoj. Edukativne i sportske aktivnosti za dete, DA, reći će većina roditelja male dece, do polaska u školu.Dodatne edukativne i sportske aktivnosti i deteDa li malom detetu trebaju baš sve dodatne aktivnosti poput časova engleskog, baleta, sportića i sličnih aktivnosti? Kada zavirimo u vrtiće…
13 Nedelja trudnoce (trinaesta nedelja trudnoce)
13 Nedelja trudnoće (trinaesta nedelja trudnoće)
13 Nedelja trudnoće je početak drugog trimestra trudnoće. Period najmirniji u celoj trudnoći za trudnicu, a tako intenzivan za plod.Koji pregledi se rade u drugom trimestru pročitajte OVDEKako se razvija plod u trinaestoj nedelji trudnoće?Plod je sada prošao najnestabilniji period prvog trimestra, sada se trudnoća stabilizovala i šanse da dodje…
Kažnjeno dete se oseća poniženo
Vaspitavanje dece bez kazne
Vaspitavanje dece bez kazne nije neki „skandinavski model puštanja dece da nam skaču po glavi i rade šta hoće“, protivno uverenjima mnogih. Naprotiv, vaspitavanje dece bez kazne uključuje mnogo više asertivnosti, strukture, discipline, strpljenja i veština, nego što to srećemo u bilo kom obliku kažnjavanja.Vaspitavanje dece bez kazne podrazumeva PRISUTNOST…