Razvoj govora deteta od rođenja do 5. godine

Razvoj govora deteta

Sadržaj

Razvoj govora deteta, ako je redovan, teče svojim ustaljenim i poznatim tokom. Važno je da svaki roditelj razume kako treba da izgleda razvoj jezičkih i govornih veština deteta. Prepoznajte prve znake odstupanja i reagujte.

Razvoj govora deteta

Ako dete u određenom uzrastu nije usvojilo neku od opisanih veština, to ne znači da postoji poremećaj. Međutim, ako većina veština opisanih za određeni uzrast nije usvojena, potrebno je potražiti stručnu pomoć.


Razvoj govora deteta

Razvoj govora deteta od 0 do 3 meseca

U ovom uzrastu deca izražavaju svoja raspoloženja glasanjem (plaču i smeju se). Roditelji mogu prepoznati različite vrste plača koji se javljaju za različite potrebe. Dete prepoznaje majčin glas i uz njegovu pomoć se najlakše smiri u epizodama plača. Dete uzrasta od rođenja do 3 meseca sluša glasove i druge zvukove iz okoline i reaguje na njih. Naprimer, smanjuje ili povećava brzinu sisanja kao odgovor na zvuk.

Razvoj govora deteta od 4 do 6 meseci

Govor deteta od četiri do šest meseci svodi se na igru govornim organima, proizvodeći različite zvukove (gukanje). Dete primećuje i reaguje na promene u tonu glasa. Pa, na prijatne glasove uglavnom reaguje osmehom, a na glasne i neprijatne glasove plačem. U ovom uzrastu dete okreće glavu u pravcu zvuka i pokazuje interesovanje za zvučne igračke i muziku. Oko 6. meseca života pojavljuje se brbljanje. Odnosno, deca počinju da stvaraju različite kombinacije glasova. Dolazi do kombinacije zvučnih suglasnika sa otvorenim samoglasnicima koje izgovaraju u dupliranim nizovima kombinacija. Kao ma-ma-ma-ma, da- da-da-… Brbljanje okoline se često može protumačiti kao prva reč. Ali, pošto ovaj glas za dete još uvek nema „značenje“ ne možemo ga tumačiti kao reči.


Razvoj govora deteta

Razvoj govora deteta od 7 meseci do 1 godine

Dete uživa u društvenim igrama (npr. igrica „skrivanja – gde sam ja“). Okreće glavu i gleda u pravcu izvora zvuka. Pokazuje razumevanje jednostavnih gestova i jednostavnih reči koje se najčešće odnose na pojmove iz svakodnevnog okruženja. Kao, mama, tata, sok, čaša, i počinje očima da traži imenovani predmet. U svrhu komunikacije dete uzrasta od sedam meseci do jedne godine počinje da koristi gestove (maše PA-PA, diže ruke kada želi da ga roditelji prime). Pokazuje razumevanje jednostavnih instrukcija i zahteva (Daj, Baci….). Odaziva na ime i ostvaruje kontakt očima sa okolinom. Imitira neke radnje za svoje roditelje. Intonacijski podražava govor okoline. Oko prvog rođendana pojavljuje se prva smislena reč. Uživa u slušanju pesama.


Razvoj govora deteta

Razvoj govora deteta od 1. do 2. godine

Govor deteta između prve i druge godine razvija se veoma brzo. Povećava se broj reči koje dete koristi u svakodnevnom govoru. Sa oko 18 meseci dete treba da upotrebi oko 50 reči u svom aktivnom rečniku. One su često u obliku onomatopeje ili skraćenih oblika reči. Glagoli i pridevi polako postaju deo rečnika. Dete počinje da koristi zamenice ja, ti, moj. Na pitanje dete pokazuje nekoliko delova tela. Razume pitanja Ko? Gde? Šta? U stanju je da prati jednostavna uputstva (Gde je cipela?). Pokazuje interesovanje za slikovnice, slušanje kratkih priča, pesama i recitacija sa rimom. Na slikovnom materijalu dete uzrasta od jedne do dve godine prstom pokazuje imenovane pojmove iz svog svakodnevnog okruženja. On razume negaciju i koristi je kada nešto ne želi. Oko druge godine počinje da koristi dvodelne iskaze (Nema sok, Daj piti). Pokazuje šta hoće i traži šta hoće. On donosi stvari da pokaže drugima i imitira govor svoje okoline.

Razvoj govora deteta od 2 do 3 godine

U uzrastu od dve do tri godine deteta govor je postao primarno sredstvo komunikacije. Dete samostalno imenuje stvari iz svakodnevnog okruženja i iz različitih kategorija. Kao, životinje, predmeti svakodnevne upotrebe… Koristi dvočlane i tročlane rečenice u svakodnevnoj komunikaciji, a poznata okolina može razumeti govor deteta. Odgovara na pitanja „Ko? Šta? Gde?”. Dete počinje da koristi zamenice i priloge mesta i prošlog i budućeg vremena. On razume koncepte kao što su veliko-malo, gore-dole. Razume i sledi uputstva koja se sastoje od dva zahteva. Napr. Uzmite knjigu i stavite je na krevet. Pokazuje interesovanje za slikovnice i može da sedi i sluša kratke priče duže vreme. Odgovara istim bojama.


Razvoj govora deteta

Razvoj govora dece od 3 do 4 godine

U govoru koristi rečenice koje se sastoje od 3-4 elementa. On postavlja pitanja „Zašto? Kada? Kako?”. Koristite zamenice. Dete uzrasta od tri do četiri godine može samostalno da prepriča neki događaj kako bi osoba koja nije bila učesnik tog događaja razumela radnju. Odnosno, da na povezan način govori o stvarima koje su se desile. On zna kako se zove i koliko ima godina. On zna da li je dečak ili devojčica. Razume i sledi uputstva koja se sastoje od tri radnje, npr. Otvori kesu, uzmi loptu i donesi je mami. Oko 4 godine prepoznaje i samostalno imenuje osnovne boje. Prepoznaje osnovne oblike (krug, trougao, kvadrat…i imenuje neke samostalno). Može da sluša sve duže i duže priče. U igri može da igra ulogu druge osobe.

Razvoj govora dece od 4 do 5 godina

Dete uzrasta od četiri do pet godina u spontanom govoru koristi višečlane rečenice sa svim vrstama reči. I to, od kojih je većina gramatički ispravna. Detetov rečnik se širi. Traži objašnjenje značenja nepoznatih reči. Oko 4. godine treba usvojiti pravilan izgovor većine glasova, a govor deteta je razumljiv široj okolini. Može samostalno da prepriča dužu priču ili poznati događaj. Odgovara na pitanja “Koliko?” Kako?” Dete samostalno broji do 10.


Razvoj govora deteta

Razvoj govora dece od 5 do 6 godina

U ovom uzrastu dete koristi složene rečenice sa svim vrstama reči, usvaja se pravilan izgovor svih glasova. Dete je usvojilo termine kao što su juče, danas, sutra, jutro, veče. Može da razume odnose, uzroke i posledice. Samostalno imenuje geometrijske oblike, brojeve i neka slova. Može da napiše svoje ime. Pri prepričavanju poznatih događaja prati redosled radnje, pojavu likova. Prepričava detalje događaja. Pokazuje interesovanje za knjige, brojeve, slova. Sa 5,5 godina može da prepozna početni glas u reči. Prepoznaje rimu i počinje samostalno da formira rimu. Ume da podeli reči na slogove.

avatar
Master defektolog logoped sa višegodišnjim iskustvom u radu sa decom različitih govorno jezičkih problema. Osnivač edukativnog centra “Logolino”.

Podeli ovaj članak sa prijateljima

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp
Skype
Email
Oktal - Multimam Jan24 Side
Femibion 1 i 2
Femibion
Femibion 2
Femibion 1 i 2
Femibion
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Dynamic.rs
Najnoviji članci

Šta ako dete udari odraslu osobu – Kako reagovati?

5 razloga zašto je važno da decu vodimo na selo

Zdravlje roditelja utiče na zdravlje deteta – Koji roditelj ima veću ulogu u tome?

6 popularnih dijeta – Koje su prednosti i koji nedostaci – Šta kaže nauka

Zašto su trudnice posebno privlačne komarcima i 5 preporuka

Preporučujemo vam...

Nije tako davno bilo kada je bilo nezamislivo da dete udari odraslu osobu. Svog roditelja, još dodatno nezamislivo. Danas viđamo te scene u vrtiću, u prodavnici, u kafeima, igraonicama… Otkuda...

Mnogo je razloga zašto je važno da decu vodimo na selo. I ako nemamo rođake na selu koji bi nas ugostili, seoski turizam je u procvatu. Nije dovoljno da o...

Deca se raduju letovanju sa roditeljima, ali šta deca pamte tokom letovanja? Čemu se najviše raduju, šta ostaje kao nezaboravna uspomena? Leto nam i zvanično stiže za koji dan, počinje...

Deca ne vole mnogo toga tokom odrastanja i razvoja. Odgoj dece može biti izazovan, a ponekad se čini da deca ne vole ništa od onoga što radimo. Šta deca ne...