Selen mineral bez koga se ne može – Synergy Selenium

Naš organizam ne stvara selen, pa se on mora unositi redovno putem hrane ili suplemenata

Selen je esencijalni mineral, što znači da se bez njega ne može. Iako je mikronutrijent, njegova uloga u očuvanju zdravlja je velika. Naš organizam ne stvara selen, pa se on mora unositi redovno putem hrane ili suplemenata.

Zašto je selen toliko značajan za očuvanje zdravlja?

Selen je uključen u rast ćelija, programiranu ćelijsku smrt i ćelijsku signalizaciju. Kao jedan od najmoćnijih antioksidanasa, za njega se kaže da je čuvar mladosti, vitalnosti i zdravlja.

Naročito je efikasan kada su u pitanju ćelije: mišića, jetre, pankreasa i eritrocita. Kao snažan antioksidans, štiti ćelijske membrane od oksidativnih oštećenja. Zajedno sa vitaminom E, koji se nalazi u unutrašnjem delu ćelijske membrane, ima važnu ulogu u zaštiti tkiva organizma od oksidativnog oštećenja.

Selen zajedno sa drugim mineralima omogućava formiranje imunih ćelija, što povećava odbrambene sposobnosti organizma u borbi sa infekcijama i drugim bolestima. Nedostatak selena sam po sebi ne izaziva bolest, ali čini organizam podložnim bolestima izazvanim drugim biohemijskim ili infektivnim oštećenjima, zbog uloge koju ima u imunom sistemu.

Poremećaj rada štitaste žlezde, u vidu hipotireoidizma (posebno Hashimoto tireoiditis) je veoma čest zdravstveni problem. Selen ima esencijalnu ulogu u konverziji hormona T4 u T3 (aktivni oblik hormona). Veći nedostatak selena je praćen smanjenjem T3, čime vodi ka simptomima hipotireoidizma.

Snižava nivo lošeg (LDL) holesterola, što je važan faktor u prevenciji gotovo svih oboljenja srca.

Naš organizam ne stvara selen, pa se on mora unositi redovno putem hrane ili suplemenata
Proizvod nije namenjen mlađima od 6 godina. Osobe na nekoj medikamentoznoj terapiji, trudnice i dojilje, pre upotrebe ovog proizvoda treba da konsultuju svog lekara.

Selen je značajan i za plodnost?

Istovremena primena selena i vitamina E dovodi do povećane antioksidativne aktivnosti i na taj način utiče i na plodnost. Neophodan je za biosintezu testosterona. Tkivo testisa sadrži visoke koncentracije selena i odgovorno je za kvalitet sperme i plodnost muškaraca.

Ima ključnu ulogu u završnim stadijumima razvoja reproduktivnih ćelija i žena i muškaraca, pa o količini dnevnog unosa ovog minerala treba voditi računa kada odlučite da radite na potomstvu.

Sve više se govori o ishrani sa neadekvatnim unosom važnih mikro i makroelemenatai vitamina, koji su neophodni za sazrevanje polnih ćelija (jajnih i spermatozoida). Iznose se činjenice kako ista količina namirnica pre 20 godina i sada nema isti sastav minerala i vitamina, i da je potrebno uneti ih u vidu suplemenata.

Kakve su potrebe za selenom u trudnoći?

Za žene u periodu trudnoće selen je posebno značajan. Potrebe za selenom su nešto uvećane (kao i u periodu dok žena doji). Zato što je selen borac za bolji imunitet, a protiv preeklampsije,  prevremenog porođaja, neophodan za pravilan rad štitne žlezde, kvalitetan  san i relaksiranost… Trudnicama i dojiljama, je potrebno 60–70 mikrograma selena u toku jednog dana.

Gde naći selen?

U prirodi se pojavljuje u organskim (selenometionin i selenocistein) i neorganskim (selenit i selenat) oblicima.  Organski selen se apsorbuje brzo i skoro potpuno (90%) dok je iskoristljivost neorganskog selena značajno manja.   Selen se nalazi u zemlji, vodi i samim tim i namirnicama biljnog i životinjskog porekla.

Ispitivanja SANU i Medicinskog fakulteta, u našoj zemlji, dala su rezultate da je naše podneblje siromašno selenom. Tako, ne možemo očekivati ni adekvatnu/ potrebnu količinu selena u jednoj kvalitetnoj i uravnoteženoj ishrani koja obuhvata i biljnu i životinjsku hranu. Takvi rezultati navode nas na zaključak da je potrebna suplementacija selenom ili fortifikacija hrane selenom.

Optimalna dnevna količina za odraslu osobu je 55mg.

gde ima selena u hrani
Hrana sa našeg podneblja ne sadrži optimalnu količinu selena

Gde ima selena u hrani?

Pivski kvasac, pšenične klice, orašasti plodovi (najviše brazilski orah i orah), govedina i iznutrice, jaja, puter, soja, riba (tunjevina, bakalar i haringa), morski plodovi, beli luk, suncokretovo seme, integralna žita… Meso (sve vrste mesa a posebno govedina), morski plodovi i brazilski orah su najbolji izvori selena.

Da li se može uneti previše selena?

Da, ukoliko se u dužem periodu koriste doze  veće od 400mcg selena dnevno, tada mogu biti i toksične.

PROMO ČLANAK

Preporučujemo vam...
Kako hranimo bebu
12 razloga za komunikaciju – Kako hranimo bebu?
Kako hranimo bebu? Da li komuniciramo sa bebom ili koristimo „digitalnu dadilju“ tj. telefon ili tablet?Kako hranimo bebu?Nisam pronašla studiju koja istražuje  procenat roditelja koji  hrani dete uz pomoć „digitalne dadilje“tj. omiljenog sadržaja za decu na telefonu/tabletu ali bi bilo zanimljivo istražiti. Da li ste se nekada pitali da li…
sunce je plavo
Sunce je plavo!
Sunce je plavo? Da li ste znali da spektar sunčevog zračenje ne podrazumeva samo ultra ljubičasto i infra crveno zračenje? Deo sunčevog spektra koji je veoma značajan, a koji je sve više u fokusu naučnika je upravo PLAVA SVETLOST – deo vidljivog spektra sunčevih zraka.Sunce je plavo!Poznata nam je plava…