Vitamini B grupe u trudnoći

Vitamini B Grupe u Trudnoći

Vitamini B grupe u trudnoći su od vitalnog značaja za zdravlje trudnice, ali i uopšte  za zdravlje žene i pre i nakon trudnoće.

Zašto su toliko značajni vitamini B grupe u trudnoći?

Vitamini B grupe omogućavaju da se iz hranljivih sastojaka oslobodi energija koja je neophodna za rad nervnih ćelija, srčanih mišićnih ćelija i svih drugih mišićnih ćelija, kao i za normalno funkcionisanje svake pojedinačne ćelije u organizmu, imuni sistem, jednom rečju za ceo organizam. Zato je za zdravlje trudnice veoma značajan adekvatan unos vitamina B grupe.

Vitamini B Grupe u Trudnoći

Koji vitamini spadaju u grupu vitamina B kompleksa? 

  • vitamin B1  (tiamin)
  • vitamin B2  (riboflavin, vitamin G)
  • vitamin B3 (niacin, vitamin P)
  • vitamin B5 (pantotenska kiselina)
  • vitamin B6 (piridoksin)
  • vitamin B7  (biotin, vitamin H)
  • vitamin B9 (folna kiselina, vitamin M)
  • vitamin B12 (kobalamin)

Vitamin B1

Neophodan za stvaranje energije iz ugljenih hidrata, za pravilno funkcionisanje nervnih ćelija, za rad svih mišićnih vlakana, uključujući mišićna vlakna srca, za stvaranje crvenih krvnih ćelija eritrocita.

Vitamin B2

Vitamin B2 nazivaju i faktorom disanja ćelija. Uključen je u metabolizam svih makronutrijenata. Vitamin B2 je neophodan za oslobađanje energije u svakoj ćeliji organizma, za održavanje funkcije sluznica i za rast svih ćelija, omogućava rast i razvoj organizma, kao i stvaranje crvenih krvnih zrnaca. Osim toga, vitamin B2 deluje i kao antioksidans, doprinosi zaštiti ćelija od oksidativnog stresa, te sprečava da dođe do oštećenja ćelija i tkiva.

Vitamini B Grupe u Trudnoći

Vitamin B 3

Vitamin B3 neophodan je za metabolizam šećera, masti i proteina, za stvaranje energije i ćelijsko disanje. Vitamin B3 doprinosi normalnoj funkciji nervnog sistema, smanjenju umora i iscrpljenosti, održavanju normalne sluzokože i kože, detoksikuje organizam od raznih štetnih hemikalija, pomaže rad digestivnog trakta i krvnih sudova.

Vitamin B6

Vitamin B6 je važanza izgradnju aminokiselina i samim tim i proteina. Proteini izgrađuju kompletan organizam (ćelije i tkiva, hormone i dr.), pa nam je samim tim pre jasno zašto ovaj vitamin ima tako važnu strukturnu ulogu.

Vitamini B Grupe u Trudnoći

Vitamin B7 (biotin)

Biotin je prisutan u životu ćelije, sintezi masnih kiselina i amino kiselina. Biotin je takođe bitan u održavanju nivoa šećera u krvi. Osobe sa dijabetesom često imaju veoma nizak nivo biotina.  Biotin je uključen u sintezu insulina. Takođe je bitan za ojačavanje kose i noktiju i za normalan razvoj epiderma. Neophodan je za iskoričćavanje drugih vitamina B-kompleksa. U hrani se može pronaći u pivskom kvascu, jetri, piletini, integralnom hlebu, morskim ribama, žumancetu, pečurkama,  šargarepi, sočivu, integralnom pirinču,  karfiolu,  čokoladi, bananama…

Vitamin B 9 (folna kiselina)

Folna kiselina u hrani nije dovoljan izvor u periodu trudnoće pa je treba suplementirati.  Folna kiselina je od izuzetne važnosti u prvim nedeljama trudnoće kada se formira moždano stablo bebe, ali i kasnije, tokom celog perioda trudnoće… Trudnici je potrebno 600 mikrograma folata dnevno.  Oni se se nalaze u namirnicama  spanaću, kvascu, džigerici i pirinču… (u nedovoljnim količinama).

Vitamin B 12

Vitamin B12 učestvuje u metabolizmu svih ćelija, rastu tkiva i održavanju CNS. Kao koenzim je značajan za stvaranje DNK i RNK, genetskog materijala organizma. Vitamin B12 i folna kiselina (vitamin B9 ) su neophodni za stvaranje crvenih krvnih zrnaca, što utiče na snabdevanje organizma kiseonikom. Takođe, ova dva B vitamina utiču na imunu funkciju i na raspoloženje.

Nedostatak ovog vitamina može dovesti do anemije i nekih neuroloških oštećenja, umora i preosetljivosti kože. Vitamin B12 (Cijankobalamin) je hidrosolubilni vitamin.  Deponovan je u jetri (50-90 %). Vitamin B 12   zajedno sa folnom kiselina spada u antianemične vitamine. Oba vitamina imaju  protektivnu ulogu u organizmu jer sprečavaju pojavu nekih vrsta anemije. Dve glavne funkcije vitamina B12 su stimulacija rasta i stimulacija formiranja i sazrevanja eritrocita. Vitamin B12 se mora redovno unositi hranom. Namirnice koje su bogat izvor vitamina B12 su skoro isključivo namirnice životinjskog porekla: meso, riba, mleko, jaja.

Profesor na Farmaceutskom fakultetu u Beogradu. Član Komisije za specijalističke studije u svojstvu rukovodioca specijalizacije iz Sanitarne hemije. Član je Centra za ishranu i suplementaciju.
Preporučujemo vam...