Masti u ishrani trudnica

Masti u ishrani trudnica

Masti u ishrani trudnica treba da budu zastupljene i imaju značajno mesto. Važan je dobar izbor masti.

Koje masti u ishrani trudnica treba da koristi?

Naročito su važne polinezasićene i mononezasićene masne kiseline koje su neophodne za rast i razvoj fetusa, za razvoj nervnog sistema, nekih struktura oka, kao i kardiovaskularnog sistema. One deluju i protivupalno, tako da doprinose stabilnosti imunog sistema trudnice.

Masti u ishrani trudnica
Dostupan je preko cele godine, jedno je od vrsta voća koje se najmanje prska, pa nije potrebno tražiti organsko.

Izvori masti u hrani

Izvori ovih masti su, osim morske ribe, namirnice biljnog porekla kao što su laneno seme, maslinovo uljei druga hladno ceđena ulja (suncokretovo, susamovo, bundevino), avokado… Preporučeni dnevni unos za trudnice su dve supene kašike hladno ceđenog ulja, kao dodatak jelima i salatama. Maslinovo ulje bogato mononezasićenim masnoćama značajno je za dobru regulaciju krvnog pritiska i lipidnog statusa.

Omega 6 i omega 3 masne kiseline su važne

Unos dovoljnih količina polinezasićenih masnih kiselina iz reda omega-6 i omega-3 masnih kiselina, neophodan je za normalan rast i razvoj fetusa u celini, a presudan za rast i razvoj mozga. Moždana masa se u trećem tromesečju povećava za četiri do pet puta. Ove masne kiseline su presudne i za rast i razvoj kognitivnih funkcija (funkcije pamćenja), funkcija mrežnjače oka, kao i kardiovaskularnog sistema.  Nalaze se u namirnicama biljnog porekla, uključujući i sojino, kukuruzno i suncokretovo ulje, kao i u ribi.

Masti u ishrani trudnica
Pre upotrebe ulja proverite da li je ispravno, odnono da nije užeglo (par kapi ulja protrljate između palca i kažiprsta i zatim dubokim udahom pomirišite).

Maslinovo ulje u ishrani trudnice

Maslinovo ulje sadrži, ne samo vitamine rastvorljive u mastima (A, D, E, K), već i hlorofil, mineralne materije, enzime… Polifenoli (nalaze se u koštici masline) mu daju boju, miris, aromu i snagu antioksidansa, pa zajedno sa antioksidantom vitaminom E i oleinskom kiselinom (C18:1) čine srž njegove lekovitosti. Lecitin iz maslinovog ulja stimuliše metabolizam masti i šećera, a specifični sastav masnih kiselina pozitivno deluje na očuvanje zdravlja kostiju i zglobova. Blagotvorno dejstvo ovog ulja na srce i krvne sudove čini da uz druge dobro izabrane namirnice mediteranska ishrana važi za jednu od onih koje obezbeđuju zdravlje i dugovečnost konzumentima.

Masti u ishrani trudnica
Zeleno zlato ili devičansko bundevino ulje, zaslužuje da se nađe na trpezi svakog domaćinstva u kome se brine o zdravlju.

Maslinovo ulje zbog svog specifičnog sastava ima osobinu da na temepraturama ispod 4°C u frižideru u roku od dva do tri dana očvrsne, (to je znak dobrog kvaliteta ulja). To nije potpuni dokaz da je maslinovo ulje ekstra devičansko! Ukoliko je maslinovo ulje falsifikovano suncokretovim, sojinim ili kukuruznim uljem, ostaje tečno. Ukoliko je maslinovo ulje falsifikovano uljem uljane repice, kikirikija, palminim uljem ili specijalnom vrstom suncokretovog ulja koje sadrži više oleinske kiseline, delimično će očvrsnuti.

Preporučujemo devičansko bundevino ulje!

Devičansko ulje bundeve obiluje vitaminima A, C, E, K, kao i vitaminima B kompleksa naročito B1, B2 i B6, Zbog visokog nivoa esencijalnih nezasićenih Omega-3, Omega-6 masnih kiselina, ulje semena bundeve igra važnu ulogu u održavanju zdravlja celog organizma. Sadrži mnogo raznih minerala: magnezijum, kalijum, kalcijum, fosfor, u tragovima gvožđe, bakar, selen, mangan. Bogat je izvor cinka. Cink je moćan antioksidans koji sprečava toksično dejstvo slobodnih radikala i učestvuje u odbrambenom mehanizmu organizma aktivirajući naročito limfocite T. U mozgu, njegova aktivnost deluje na polju pamćenja i mišljenja. Podstiče dejstvo mnogobrojnih hormona, kao što su, na primer, hormoni rasta. On igra važnu ulogu u proizvodnji testosterona i čak povoljno utiče na pokretljivost spermatozoida…

Avokado sadrži puno “dobrih” masti

Avokado dobrodošao u ishrani trudnice

Avokado sadrži puno “dobrih” masti (mononezasićene masti, koje pomažu u smanjenju lošeg holesterola, sve dok ih jedete umereno). Avokado nudi skoro 20 vitamina i minerala. Tako u porciji od 100 grama dobijate: 485 miligrama kalijuma; 81 mikrogram folata; 0,257 miligrama vitamina B6; 10 miligrama vitamina C;  2,07 miligrama vitamina Egvožđe…  Sadrži i vlakna koja  pomažu digestivnom traktu ali i  da se duže osećamo siti.

Endokrinolog. Šef Jedinice za ishranu i prevenciju metaboličkih poremećaja Klinike za endokrinologiju KCS. Autor knjiga i publikacija o mediteranskoj ishrani.
Preporučujemo vam...
mama koja pravi Tihe knjige
Tamara Jeremić, kreativna mama koja pravi Tihe knjige
Naša kreativna mama koja pravi Tihe knjige, po struci je diplomirani ekonomista EKOF-a. Kreativac, i vlasnica jednog malog biznisa po imenu Kreativna Iglica.Mama koja pravi Tihe knjigeMožda će i vama biti inspiracija Tamara Jeremić? Možda i vi oslušnete svoje skrivene talente? I dopustite im da vas pokrenu i promene život.…